Zoekmachine-advertenties: wat is het en hoe werkt het?

Als jouw SEO-inspanningen niet of niet snel genoeg renderen, overweeg dan om zoekmachineadvertenties toe te voegen aan de zoekmachine marketing om jouw merk en klantenbestand sneller op te bouwen. Hoewel SEO tijd kost, kun je met zoekmachine advertenties tijd besparen en automatisch verschijnen voor doelgroepen die actief op zoek zijn naar producten en diensten die overeenkomen met jouw producten.

Wat is adverteren in zoekmachines?

Met zoekmachineadvertenties (ook bekend als zoekadvertenties, internet zoekadvertenties of online zoekadvertenties) kun je jouw betaalde advertenties direct weergeven bij de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo.

Adverteerders die zoekadvertenties gebruiken, laten hun advertenties zien aan gebruikers die actief op zoek zijn naar specifieke zoekwoorden, en ze betalen elke keer dat iemand op de advertentie klikt een vergoeding. Dit type PPC-advertenties is vooral effectief omdat mensen die zoekopdrachten uitvoeren de neiging hebben om veel over hun intentie te onthullen met hun zoekopdracht.

Wat zijn zoekmachine-advertenties?

Op Bing en Yahoo worden zoekmachineadvertenties doorgaans boven, onder of naast de organische zoekresultaten weergegeven. Dat is een belangrijk verschil tussen Google en andere zoekmachines, omdat Google alleen advertenties boven en onder zoekresultaten weergeeft. Dit kan veel verschil maken voor jouw zoekmachine marketing.

Hoe werkt adverteren in zoekmachines?

Zoekmachineadvertenties maken gebruik van een veilingsysteem, waarbij adverteerders bieden op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor hun product of dienst. Er moet echter worden vermeld dat biedingen en klikken verschillend zijn. Alleen omdat je € 100 zou kunnen bieden voor een zoekwoordgroep, wil dat nog niet zeggen dat je € 100 in rekening wordt gebracht voor elke advertentieklik.

Zoekwoordselectie bepaalt bij welke zoekopdrachten uw advertenties worden weergegeven, dus zonder diepgaand zoekwoordonderzoek om de meest geschikte termen te identificeren, loopt u mogelijk uw doelgroep mis. Als je de juiste zoekwoorden kiest (zoekwoorden met een hoog volume en weinig concurrentie), kun je jouw advertentiepositie ook hoger en goedkoper maken.

Hoewel een concurrerend CPC-bod en zeer gerichte zoekwoorden belangrijk zijn, speelt jouw kwaliteitsscore ook een belangrijke rol in het ranking van je advertentie. Hoe beter de score hoe hoger de advertentie geplaatst wordt. Daarnaast zijn de kosten per klik minder bij een hogere score.

De kwaliteitsscore geeft aan hoe goed de advertentie voldoet aan de behoeften en zoekintentie van jouw doelgroep. De zoekmachine gebruikt deze om zoekers de meest bruikbare resultaten te bieden. Om de kwaliteitsscore te berekenen, kijken zoekmachine marketing platformen naar verschillende factoren.