Innovatie een vereiste voor groei. Juist bij vakmannen!

Innovatie in het bedrijfsleven

Volgens een debat wat ik laatst keek is innovatie een vereiste voor groei in elk scenario. Dat zette me aan het denken. Zonder innovaties blijf je in het bedrijfsleven achter en als je achter blijft verlies je uiteindelijk. Dat is breed te interpreteren. Je verliest misschien in directe zin van de concurrent door verdwijnende klanten, maar in indirecte zin verlies je tijd omdat je had kunnen automatiseren. Misschien verlies je collega’s omdat deze overstappen naar een baan waar de processen soepeler lopen en ze daardoor meer kansen krijgen. Maar in feite is de invloed van innovatie veel breder dan die op het werkklimaat an sich.

En privé dan?

Natuurlijk is werk een groot deel van het leven. Zeker in Westerse culturen waar status afhankelijk lijkt van de (financiele) prestaties van de persoon is de werk/privé-balans soms ver te zoeken. Sommige mensen geven zo veel omdat hun werk hun hobby is, anderen omdat ze willen bewijzen dat zij het aankunnen en zo hoger op de sociale ladder kunnen klimmen. We wonen en leven immers nog altijd in een klimaat waar financiele status aan een hogere positie op de sociale ladder is gekoppeld. Wist je dat mensen die werkloos worden in zulke culturen sneller depressief worden? Zo dit effect extremer zijn als je je hobby als baan hebt?

 Succesformule

Dit Westerse arbeidsethos zorgt enerzijds voor een hoge arbeidsparticipatie en motivatie om werk te vinden, maar anderzijds voor een algemene onrust onder werkzoekenden. Wordt het niet tijd dat we als maatschappij zelf wat dit betreft ook gaan innoveren? Misschien moeten we als individu ons nu ook op eigen innovatie gaan richten. Misschien kunnen we de succesformule van het zakenleven wel toepassen op ons dagelijks leven: meer creativiteit, meer flexibiliteit, en met name meer begrip voor andermans situatie. Dat zou deze werkzoekenden al een hoop rust geven.

Schoenen als passie

Idealiter kan je je innovatieve inzet voor persoonlijke groei natuurlijk combineren met je zakelijke groei. Dat lukt denk ik alleen als je een van de gelukkige bent die zijn werk als hobby heeft. Een leuk voorbeeld hier van is Floris van Bommel. Wel eens van gehoord? Dit is onderdeel van een schoenenmerk wat zich in origine richtte op het ontwerp van luxe herenschoenen. Op een gegeven moment werd het een verliezend verhaal door de opkomende markt in Azië. In plaats van op te geven besloten ze een creatieve keus te maken en hebben ze dit extra label opgericht wat zich focust op hippe sneakers die in elke herencollectie passen.  De sneakers zijn veelzijdig en liggen daarnaast goed in de markt. Je ziet dat hun ziel en zaligheid in deze innovatie heeft gezeten en dat betaalt de familie van Bommel uit. Misschien moeten we als maatschappelij een voorbeeld aan hen nemen. Een creatieve keus voor innovatie kan zo te zien namelijk goed uitpakken.